الگوی تدریس

الگوی تدریس براساس ساخت گرایی

ازنظرطبقه بندی روش ساخت گرایی جزو روش های فعال واکتشافی است که برتولید کنترل وتعمیم دانش تاکید میکند.درفرایندتدریس ساخت گرایی معلم وهمه ی امکانات تسهیل کننده هستندوجزوخدمات آموزشی به حساب می آیند.بنابراین ؛دراین روش ؛دانش آموز نقش اساسی راایفا میکند.

این الگوی تدریس ازپویاترین وکارآمدترین ؛الگئهای تدریس است که دربسیاری ازکلاسهای دنیاباموفقیت درحال اجرااست.

مراحل اجرای الگو

1-درگیرکردن Engaging

2-کاوش Exploration

3-توصیف Explanation

4-شرح وبسط (گسترش )Elaboration

5-ارزشیابی Evaluation

برای درک بهتر این الگوی تدریس ؛درس حشرات ازکتاب علوم اول راهنمایی براساس این 5مرحله درذیل می آید.

مرحله اول : درگیرشدن

دراین مرحله برای جلب توجه کلاس به موضوع میتوان ازیک سوال جالب ؛یک داستان نیمه تمام ؛یک عکس ,و...استفاده کردیااینکه ازبچه بخواهیم که باخودحشره به کلاس بیاورند.

مرحله دوم :کاوش

دراین مرحله ازبچه هامیخواهیم به مشاهده حشرات بپردازند مانندمشاهده رفتارحشره واجزای ساختمان بدن حشرات میتوان ازوسایل ساده مانندذره بین نیزاستفاده کرد.دانش آموزان میتوانندمشاهدات خودرایادداشت نمایند.این مرحله به دانش آموزان درایجادیک قالب وچهارچوب فکری برای تشکیل مفاهیم کمک میکند.معلم نقش راهنما دارد.

مرحله سوم :توصیف

دانش آموزان به توصیف مشاهدات خودمیپردازند.بحث بین دانش آموزان آغاز میشودواگرازماسوال پرسیدند جواب نمیدهیم وتلاش میکنیم باتوصیف خود انهابه دنبال نام علمی حشره بگردند.

مرحله چهارم :شرح وبسط

دراین مرحله مثال های اضافی ومواردبیشتری درباره مفاهیم اصلی درس ارایه میگرددوازدانش آموزان  میخواهیم تا ازاموخته هاویادگیریهای قبلی برای گسترش وبسط وتعمیم به دیگرمفاهیم استفاده کنند.

مرحله پنجم :ارزشیابی

ازهرگروه میخواهیم که گزارش های خودراارایه دهندسپس گزارش رادراختیارگروه دیگر قراردهدتابراساس توصیفی که ازحشره درگزارش شده شکل حشره رابکشند

نکات سودمندجهت استفاده دبیران محترم

۱-خودتان رامعرفی کنیدوانتظارخودرابه دانش آموزان به صراحت بیان کنید.

۲-هنگام سوال کردن ازدانش آموزان آنهارابانام صداکنید.

۳-درحالیکه پشت به شاگردان درحال نوشتن روی تخته سیاه هستیدباآنهاصحبت نکنید.

۴-دانش آموزانی راکه ممکن است قربانی بی عدالتی شده باشنددریابید.

۵-درموقعیت های مناسب به موضوعات ومطالب غیردرسی بپردازید.

۶-ترجیحابیشتربین گروههارقابت برگزارکنیدتابین افراد.

۷-پاسخ های نادرست دانش آموزان راتحقیرنکنید.

۸-برای افزایش کیفیت کارخودهمیشه درحال مطالعه وارتقاء معلومات خودباشید.

دستگاه گردش خون

دستگاه انبساط طولی ساخته شده توسط دانش آموز مدرسه راهنمایی عفت (کهریز )

فعالیت های دانش آموزان

 کارهای عملی دانش آموزان مدرسه راهنمایی رحیم آباد

عکس هنری

تبریک میلاد امام هشتم (ع)

زآستان رضایم کسی جدانکند

من وجدایی ازاین آستان خدا نکند

مسلمانان جهان درسال ۱۴۸ ه.ق هدیه ای بزرگ والهی رادریافت نمودندوآن چشم به جهان گشودن هشتمین حجت خدا بود.تولد این امام همام رابه تمام مسلمانان جهان به خصوص شیعیان دنیا تبریک عرض مینمایم.

سخنان گهربارمولای متقیان (ع)

اگربردشمنت دست یافتی بخشیدن اوراشکرانه پیروزی خودقرارده .

ناتوان ترین مردم کسی است که دردوست یابی ناتوان است .وازاوناتوان تر آن که دوستان خودراازدست بدهد.

ازکفاره گناهان بزرگ به فریادمردم رسیدم وآرام کردن مصیبت دیدگان است.

هیچ ثروتی چون عقل وهیچ فقری چون نادانی نیست وهیچ ارثی چون ادب وهیچ پشتیبانی چون مشورت نیست.

شیوه های نوین اداره ی کلاس

 

شیوه های نوین اداره ی کلاس

1-ایجاد ارتباط

ازرموز اداره ی کلاس این است که معلم بتواند باکلام بجاوخوش با دانش آموزان پل عاطفی وارتباطی به وجودآورد.به حرفهای دانش آموزان خوب گوش بدهیم بایدتوجه داشت که سریع ترین راه برای این که دانش آموزی رابه خشم آوریم این است که به حرفهایش گوش ندهیم.

2-توجه به کرامت وشخصیت دانش آموزان

وقتی معلمی به راحتی دانش آموزان راتمسخروتحقیر می کنددرواقع عرصه رابرای دانش آموزان دیگرباز میکندوآنان نیز به خوداجازه میدهندبا نسبت دادن صفات زشت واجتماعی ناپسند هم کلاسی های خودرامسخره کنند.

3-صبوری وبردباری

بردباری عزت ووقار می آورد پوشاننده ی عیب است معلم صبور درکلاس بهتربرمشکلات چیره میشودولی معلم کم حوصله مشکلات براوچیره میشودواوراازپای درمی آورد.به فرموده ی امام علی (ع) :انسان بردبارمحبوب خداست.

4-محبت ومهربانی کردن

دراداره ی کلاس میتوان ازاهرم مهرومحبت مددجست .بزرگترین ونیرومندترین افرادرامیتوان بااهرم محبت آرام ونرم کرد.

5-استفاده ازتربیت خاموش

با نگاه میتوان درشخصیت دانش آموزان نفوذ کرد.میتوان بااسلحه ی نگاه صدا زد پیشنهاد دادتکریم کرد آرامش داد وبه پستی یاصفای روح دیگران پی بردوناگفته هاونادیده هارا به خوبی دید.

6-تغافل وتامل

معلم دربعضی مواردمیتواندبه عمدازبعضی مسایل تغافل وچشم پوشی کند.نکته ی دیگرلزوم اندیشه وتامل اودرکارهاست  یعنی بهتراست معلم درباره ی هرکاری که میخواهد انجام بدهد نخست اندیشه کندوعواقب آن رابسنجد.

7-افزایش معلومات

هرروز بردانسته هاومعلومات خودبیفزاییم وبه یادداشته باشیم که "سماور همیشه باید ازآب پرباشدتانسوزدتا بتوان ازشیر آن آب برداشت .

8رعایت نظم

هم خود وهم دانش آموزان را به رعایت نظم عادت بدهیم وانضباط راداشتن یک کلاس منظم درطول ساعت درسی بدانیم که درآن یادگیری مفید وموثر جریان دارد.

برگرفته ازمجله رشد معلم مهرماه 89

 

نکته های طلایی

۱-عدالت رادرنگاه گفتارورفتارخودرعایت کنیم.

۲-نسبت به دانش آموزان ملایم ولی نسبت به موضوع سخت گیرباشیم.

۳-باایمانی قوی ناممکن رابرای دانش آموز ممکن سازیم(بدترین الفاظ این است که معلم به دانش آموزبگویدنمیتوانی نمیدانی ونمیشود)

۴شهامت شجاعت جدیت اراده رافراموش نکنیم.

۵-به شناسایی ریشه ی بدرفتاری اولویت دهیم نه به خودبدرفتاری

۶-لذت یادگیری وموفقیت رادردل دانش آموزان زنده کنیم.

۷-همواره خودودانش آموزان ـودیگران ـراببخشیم.

۸-اگراشتباهی کردیم حالت دفاعی وحق به جانب به خودنگیریم.

 

اتم ها و تركيب هاي شيميايي - فصل 2

 

 

اتم ها و تركيب هاي شيميايي


تنوع در تركيب هاي شيميايي:
فرمول شيميايي

از كنارهم قرار گرفتن نمادهاي شيميايي فرمول شيميايي حاصل مي شود.
مثلا
H2 فرمول شيميايي ئيدروژن، O2 فرمول شيميايي اكسيژن، H2O فرمول شيميايي آب، CH4 فرمول شيميايي گاز شهري (گاز متان) و C12H22O11 فرمول شيميايي شكر است.

 

مثلا H2SO4 فرمول شيميايي سولفوريك اسيد است. اين فرمول نشان مي دهد كه اين ماده از سه عنصر ئيدروژن، گوگرد و اكسيژن تشكيل شده است و در هر مولكول آن دو اتم ئيدروژن،يك اتم گوگرد و چهار اتم اكسيژن وجود دارد.

 

پيوند ميان اتم ها:
شايد از خود پرسيده باشيد كه چرا دستتان در آب فرو مي رود اما در يخ فرو نمي رود؟ چرا بنزين فرا
ٌر است اما قير چنين نيست؟ چرا از تركيب سديم و كلر جسم سخت نمك طعام اما از تركيب اكسيژن و ئيدروژن آب حاصل مي شود؟
پاسخ اينگونه سوالات را در پيوند بين اتمها جستجو كنيد.

 

الف) پيوند كوالانس

هر اتم تعداد معيني الكترون دارد كه اين الكترونها طبق نظريه بور در مدارهاي متحدالمركزي بدور هسته مي چرخند. در مدار اول دو الكترون,در مدار دوم 8, الكترون و در مدارهاي بعدي ..... قرار مي گيرد حال اگر در مدار آخر كمتر از حد معمول الكترون وجود داشته باشد آن اتم ميل تركيب شدن با اتم هاي ديگر را دارد تا الكترونهاي لايه آخر خود را تكميل كند.

 

پيوند كووالانس:
جاذبه اي است كه اتمهاي يك مولكول را كنار هم نگه مي دارد.
در اين نوع پيوند دو نافلز هر كدام با به اشتراك گذاشتن الكترون لايه آخر خود را كامل مي كنند. الكترونهاي اشتراكي به هر دو اتم تعلق دارد.
مثلا مولكول ئيدروژن 2 اتمي است. هر اتم ئيدروژن با به اشتراك گذاشتن تنها الكترون خود الكترونهاي لايه خود را كامل مي كند

 

 

پيوند بين مولكولهاي نيتروژن، اكسيژن، گاز متان ، الكل، كربن دي اكسيد و ...... از نوع كووالانس است.

ب) پيوند يوني:

در واكنش هاي شيميايي فلزات تمايل به از دست دادن الكترون دارند در اين صورت به يون مثبت يا كانيون تبديل مي شوند غير فلزات هم مايل به گرفتن الكترون و تبديل شدن به يون منفي يا آنيون هستند.
توجه داشته باشيد كه يون به اتمهاي باردار گفته مي شود. در يونها تعداد الكترونها و پروتونها برابر نيست. به مثالهاي زير توجه كنيد:


تمرين: در شكل مقابل مدل بور براي دو اتم نشان داده شده است.


الف) عدد جرمي و عدد اتمي هر يك را مشخص كنيد.
ب) كدام ذره يك يون است؟ منفي يا مثبت؟ چرا؟
ج) كدام ذره سنگين تر است؟ چرا؟
بنابر آنچه گفته شد
هنگامی که يك اتم فلز و يك اتم نافلز مثل سديم و كلر كنارهم قرار مي گيرند يك الكترون از سديم به كلر منتقل مي شود در نتيجه هر دو اتم به يون با بار مخالف تبديل مي شوند. جاذبه بين بارهاي مخالف سبب كنار هم ماندن اين دو يون مي شود.
به جاذبه اي كه يونها را كنار هم نگه مي دارد پيوند يوني مي گويند.

 

در جدول زير تركيبات يوني و كووالانسي با هم مقايسه شده اند.

تركيبات يوني

تركيبات مولكولي

با انتقال الكترون تشكيل مي شوند

با به اشتراك گذاشتن الكترون تشكيل مي شوند

نقطه ذوب و جوش بالا دارند

نقطه ذوب و جوش كمتري دارد

اكثرا در آب حل مي شوند

اكثرا درآب حل نمي شوند

در حالت محلول يا مذاب رسانا هستند

هادي الكتريسيته نیستند

نيروي بين ذرات تشكيل دهنده آن        قوي تر است

جاذبه بين اتمهاي مولكول قوي اما جاذبه بين مولكول ها ضعيف است.

اسيدها، بازها و مواد خنثي

اسيدها

اسيد از كلمه اسيدوس به معناي ترش گرفته شده است. برخي اسيدها مانند آبليمو، سركه اسيد فرميك از موجودات زنده و بسياري از آنها مانند جوهر نمك، سولفوزيك اسيد و نيتريك اسيد و ....... بطريقه مصنوعي ساخته مي شوند در جدول زير برخي از اسيدهاي معروف و كاربرد آنها را مي بينيد.


راه شناسايي اسيدها:

اسيدها رنگ كاغذ تورنسل را قرمز مي كنند محدود PH اسيدها بين 0 تا 7 مي باشد بسته به قدرت اسيد رنگ كاغذ PH در اسيدها از نارنجي تا قرمز قهوه اي متغيير است هر چه PH كمتر باشد اسيد قويتر است.

نام اسيد

نام شيمياي

فرمول شيمياي

برخي كاربردها

جوهر نمك

هيدروكلريك اسيد

HCL

جرم گيري سطوح- در معده

جوهر گوگرد

سولفوريك اسيد

H2so4

باتري اتومبيل - صنايع مس

جوهر شوره

نيتريك اسید

HNO3

مهمات سازي و توليد مواد منفجره


كاغذ تورنس بسازيد:
مقداري از كلم بنفش را در آب ميوه گيري يا هاون خرد كنيد و عصاره آن را درون بشقابي بريزيد آنگاه
       تكه های باریک كاغذ را براي لحظاتي درون عصاره كلم قرار داده سپس باريكه ها كاغذ خشك را كنيد و با آنها اسيد يا باز بودن جوش شيرين شامپو - آبليمو آب پرتقال دوغ و ..... را بيازمائيد.


باز يا قليا:
بازها معمولا مزه تلخ دارند و با اسيدها واكنش نشان داده، اثر آنها را از بين مي برند(خنثي مي كنند) و دراثر تماس با پوست آن را ليز و صابوني مي كنند.
گرد كيك پزي
جوش شيرين، ماده لوله بازكني، اغلب شوينده ها و حتي آب درون پوست پرتقال باز هستند. در جدول زير بازهاي معروف و برخي كاربردهاي آنها را ببينيد.
جدول

شناسايي بازها:
بازها تورنس را آبي، و فنل فتالئين را ارغواني و محدوده
PH آنها بين 7 تا 14 است. هر چه PH بازي به 14 نزديك تر باشد آن باز قويتر است.


مواد خنثي موادي هستند كه نه خاصيت اسيدي و نه خاصيت بازي دارد.
آب مقطر، نمك طعام ، نفت و ...... خنثي هستند.
مواد خنثي رنگ تورنس
ل و كاغذ PH را تغيير نمي دهند . PH آنها حدود 7 است.
توجه داشته باشيد كه هرگاه اسيد و بازي بر هم اثر كنند نمك و آب بوجود مي آيد به اين واكنش، واكنش خنثي شدن اسيد و باز مي گويند.


بازي با اسيد و باز:
كمي محلول بي رنگ فنل فقاشين درون يك ليوان يا لوله آزمايش بريزيد و دوباره آن را خالي كيند. اكنون مقدار كمي آب آهك يا
محلول جوش شيرين درون لوله بريزيد و آرام آرام بر روي آن جوهر نمك اضافه کنید علت آنچه را مشاهده مي كنيد تفسير كنيد.

جذاب و ديدني:
مقدار كمي (2 قاشق غذاخوري) پودر آلومينيم را درون يك ارلن يا بطري شير بريزيد. بر روي آن حدود 15 سي سي جوهرنمك اضافه كنيد. بلافاصله بادكنكي به دهانه آن ببنديد پس از لحظاتي دهانه بادكنك را با نخ ببنديد و آن را رها كنيد آنچه را مشاهده مي كنيد تفسير كنيد.


توجه: هنگام انجام اينگونه آزمايشات دقت و احتياط را فراموش نكنيد و حتي الامكان زير نظر افراد مطلع انجام دهيد.

اتم هاوترکیب شیمیایی -فصل 2علوم تجربی سال سوم

اتم ها و تركيب هاي شيميايي


تنوع در تركيب هاي شيميايي:
فرمول شيميايي

از كنارهم قرار گرفتن نمادهاي شيميايي فرمول شيميايي حاصل مي شود.
مثلا H2 فرمول شيميايي ئيدروژن، O2 فرمول شيميايي اكسيژن، H2O فرمول شيميايي آب، CH4 فرمول شيميايي گاز شهري (گاز متان) و C12H22O11 فرمول شيميايي شكر است.

 

مثلا H2SO4 فرمول شيميايي سولفوريك اسيد است. اين فرمول نشان مي دهد كه اين ماده از سه عنصر ئيدروژن، گوگرد و اكسيژن تشكيل شده است و در هر مولكول آن دو اتم ئيدروژن،يك اتم گوگرد و چهار اتم اكسيژن وجود دارد.

 

پيوند ميان اتم ها:
شايد از خود پرسيده باشيد كه چرا دستتان در آب فرو مي رود اما در يخ فرو نمي رود؟ چرا بنزين فراٌر است اما قير چنين نيست؟ چرا از تركيب سديم و كلر جسم سخت نمك طعام اما از تركيب اكسيژن و ئيدروژن آب حاصل مي شود؟
پاسخ اينگونه سوالات را در پيوند بين اتمها جستجو كنيد.

 

الف) پيوند كوالانس

هر اتم تعداد معيني الكترون دارد كه اين الكترونها طبق نظريه بور در مدارهاي متحدالمركزي بدور هسته مي چرخند. در مدار اول دو الكترون,در مدار دوم 8, الكترون و در مدارهاي بعدي ..... قرار مي گيرد حال اگر در مدار آخر كمتر از حد معمول الكترون وجود داشته باشد آن اتم ميل تركيب شدن با اتم هاي ديگر را دارد تا الكترونهاي لايه آخر خود را تكميل كند.

 

پيوند كووالانس:
جاذبه اي است كه اتمهاي يك مولكول را كنار هم نگه مي دارد.
در اين نوع پيوند دو نافلز هر كدام با به اشتراك گذاشتن الكترون لايه آخر خود را كامل مي كنند. الكترونهاي اشتراكي به هر دو اتم تعلق دارد.
مثلا مولكول ئيدروژن 2 اتمي است. هر اتم ئيدروژن با به اشتراك گذاشتن تنها الكترون خود الكترونهاي لايه خود را كامل مي كند

 

 

پيوند بين مولكولهاي نيتروژن، اكسيژن، گاز متان ، الكل، كربن دي اكسيد و ...... از نوع كووالانس است.

ب) پيوند يوني:

در واكنش هاي شيميايي فلزات تمايل به از دست دادن الكترون دارند در اين صورت به يون مثبت يا كانيون تبديل مي شوند غير فلزات هم مايل به گرفتن الكترون و تبديل شدن به يون منفي يا آنيون هستند.
توجه داشته باشيد كه يون به اتمهاي باردار گفته مي شود. در يونها تعداد الكترونها و پروتونها برابر نيست. به مثالهاي زير توجه كنيد:


تمرين: در شكل مقابل مدل بور براي دو اتم نشان داده شده است.


الف) عدد جرمي و عدد اتمي هر يك را مشخص كنيد.
ب) كدام ذره يك يون است؟ منفي يا مثبت؟ چرا؟
ج) كدام ذره سنگين تر است؟ چرا؟
بنابر آنچه گفته شد هنگامی که يك اتم فلز و يك اتم نافلز مثل سديم و كلر كنارهم قرار مي گيرند يك الكترون از سديم به كلر منتقل مي شود در نتيجه هر دو اتم به يون با بار مخالف تبديل مي شوند. جاذبه بين بارهاي مخالف سبب كنار هم ماندن اين دو يون مي شود.
به جاذبه اي كه يونها را كنار هم نگه مي دارد پيوند يوني مي گويند.

 

در جدول زير تركيبات يوني و كووالانسي با هم مقايسه شده اند.

تركيبات يوني

تركيبات مولكولي

با انتقال الكترون تشكيل مي شوند

با به اشتراك گذاشتن الكترون تشكيل مي شوند

نقطه ذوب و جوش بالا دارند

نقطه ذوب و جوش كمتري دارد

اكثرا در آب حل مي شوند

اكثرا درآب حل نمي شوند

در حالت محلول يا مذاب رسانا هستند

هادي الكتريسيته نیستند

نيروي بين ذرات تشكيل دهنده آن        قوي تر است

جاذبه بين اتمهاي مولكول قوي اما جاذبه بين مولكول ها ضعيف است.

اسيدها، بازها و مواد خنثي

اسيدها

اسيد از كلمه اسيدوس به معناي ترش گرفته شده است. برخي اسيدها مانند آبليمو، سركه اسيد فرميك از موجودات زنده و بسياري از آنها مانند جوهر نمك، سولفوزيك اسيد و نيتريك اسيد و ....... بطريقه مصنوعي ساخته مي شوند در جدول زير برخي از اسيدهاي معروف و كاربرد آنها را مي بينيد.


راه شناسايي اسيدها:

اسيدها رنگ كاغذ تورنسل را قرمز مي كنند محدود PH اسيدها بين 0 تا 7 مي باشد بسته به قدرت اسيد رنگ كاغذ PH در اسيدها از نارنجي تا قرمز قهوه اي متغيير است هر چه PH كمتر باشد اسيد قويتر است.

نام اسيد نام شيمياي فرمول شيمياي برخي كاربردها
جوهر نمك هيدروكلريك اسيد HCL جرم گيري سطوح- در معده
جوهر گوگرد سولفوريك اسيد H2so4 باتري اتومبيل - صنايع مس
جوهر شوره نيتريك اسید HNO3 مهمات سازي و توليد مواد منفجره


كاغذ تورنس بسازيد:
مقداري از كلم بنفش را در آب ميوه گيري يا هاون خرد كنيد و عصاره آن را درون بشقابي بريزيد آنگاه        تكه های باریک كاغذ را براي لحظاتي درون عصاره كلم قرار داده سپس باريكه ها كاغذ خشك را كنيد و با آنها اسيد يا باز بودن جوش شيرين � شامپو - آبليمو � آب پرتقال � دوغ و ..... را بيازمائيد.


باز يا قليا:
بازها معمولا مزه تلخ دارند و با اسيدها واكنش نشان داده، اثر آنها را از بين مي برند(خنثي مي كنند) و دراثر تماس با پوست آن را ليز و صابوني مي كنند.
گرد كيك پزي � جوش شيرين، ماده لوله بازكني، اغلب شوينده ها و حتي آب درون پوست پرتقال باز هستند. در جدول زير بازهاي معروف و برخي كاربردهاي آنها را ببينيد.
جدول

شناسايي بازها:
بازها تورنس را آبي، و فنل فتالئين را ارغواني و محدوده PH آنها بين 7 تا 14 است. هر چه PH بازي به 14 نزديك تر باشد آن باز قويتر است.



مواد خنثي موادي هستند كه نه خاصيت اسيدي و نه خاصيت بازي دارد.
آب مقطر، نمك طعام ، نفت و ...... خنثي هستند.
مواد خنثي رنگ تورنسل و كاغذ PH را تغيير نمي دهند . PH آنها حدود 7 است.
توجه داشته باشيد كه هرگاه اسيد و بازي بر هم اثر كنند نمك و آب بوجود مي آيد به اين واكنش، واكنش خنثي شدن اسيد و باز مي گويند.


بازي با اسيد و باز:
كمي محلول بي رنگ فنل فقاشين درون يك ليوان يا لوله آزمايش بريزيد و دوباره آن را خالي كيند. اكنون مقدار كمي آب آهك يا محلول جوش شيرين درون لوله بريزيد و آرام آرام بر روي آن جوهر نمك اضافه کنید علت آنچه را مشاهده مي كنيد تفسير كنيد.

جذاب و ديدني:
مقدار كمي (2 قاشق غذاخوري) پودر آلومينيم را درون يك ارلن يا بطري شير بريزيد. بر روي آن حدود 15 سي سي جوهرنمك اضافه كنيد. بلافاصله بادكنكي به دهانه آن ببنديد پس از لحظاتي دهانه بادكنك را با نخ ببنديد و آن را رها كنيد آنچه را مشاهده مي كنيد تفسير كنيد.


توجه: هنگام انجام اينگونه آزمايشات دقت و احتياط را فراموش نكنيد و حتي الامكان زير نظر افراد مطلع انجام دهيد.

 

نام شما

پست الكترونيك شما

نام دوست شما

پست الكترونيك دوست شما

 

 

 

 

سازمان آموزش و پرورش استان قم / كارشناسي تكنولوژي و گروه هاي آموزشي عمومي / طراحي و اجرا : مؤسسه فناوري اطلاعات كاشف