چرخه شناسایی آب


در اتمسفر زمین سیستم گردش آب به طور پیوسته وجود دارد. در درون این چرخه، جریان آب از سمت زمین به سوی اتمسفر و مجددا با برگشت به سوی زمین صورت می گیرد.

 

چرخه شناسایی آب

 

اگرچه مراحل زیادی در شکل گیری این چرخه وجود دارند ولی مهم ترین آن ها به شرح ذیل می باشند.

  • تبخیر
  • فراتراوش
  • میعان
  • بارش
  • جاری شدن

 

تبخیر

به تغییر فرم ماده، از حالت مایع به حالت گاز تبخیر می گوییم. در علم هواشناسی ماده مورد نظر آب می باشد. برای این که تبخیری صورت بگیرد نیازمند مقداری انرژی هستیم.

این انرژی را از منابع متعددی مثل خورشید، اتمسفر، زمین و یا موجودات روی زمین مانند انسان می توان گرفت. همه ما تجربه هایی پیرامون موضوع تبخیر داریم . هنگامی که دمای بدن ما در اثر گرمای هوا و یا ورزش کردن بالا می رود بدن عرق کرده و آب روی پوست ظاهر می شود.

این اتفاق به این دلیل می افتد که بدن از گرمای درون خودش برای تبخیر مایع استفاده می کند و به این ترتیب گرما از بین رفته و بدن سرد می شود. هم چنین هنگامی که شما از زیر دوش یا استخر بیرون می آیید همان تاثیر را می بینید. احساس خنکی شما به دلیل رفع گرمای بدن برای ایجاد بخار آب روی پوست (عرق) است.

 

فراتراوش  (بخار کردن )

به تبخیر آب از طریق منافد گیاهان عمل (فراتراوش – تنفس ) گفته می شود. منافذ به دریچه های ریزی گفته می شود که در زیر برگ وجود دارد و به بافت آوندی گیاه متصل شده اند. در اکثر گیاهان، عمل فراتراوش طی مراحلی که اغلب توسط رطوبت اتمسفر و نم موجود در خاک کنترل می شود، صورت می گیرد. فقط یک درصد از آبی که از طریق ریشه وارد گیاه می شود، جهت مراحل رشد مورد استفاده گیاه قرار می گیرد. مابقی آن که 99 درصد می باشد وارد اتمسفر می شود.

 

میعان

در عمل میعان، بخار آبی که در اتمسفر وجود دارد تبدیل به مایع می شود. در اتمسفر میعان به شکل ابر و یا شبنم مشاهده می شود. وقتی که آب بر دیواره قوطی ویا بطری نوشابه ای که بدون درپوش است می نشیند در اصطلاح می گوییم میعان رخ داده است.

میعان در یک دمای خاص اتفاق نمی افتد بلکه معمولا در اختلاف بین دو دما شکل می گیرد. مانند تفاوتی که بین  دمای هوا و نقطه شبنم وجود دارد. در یک بیان ساده  نقطه شبنم  به دمایی که شبنم در آن شکل می گیرد گفته می شود. در واقع دما نقش مهمی در این مورد ایفا می کند به این صورت که اگر هوا به سطح مشخصی از سرما برسد اشباع می شود. هر نوع افزایش در آن دما باعث تبدیل بخار آب به مایع می شود.

اغلب هنگامی که دمای هوا و دمای نقطه تشکیل شبنم برابر شود مه تشکیل می شود. میعان نقطه مقابل تبخیر است. از آنجایی که بخار آب نسبت به آب، در حالت مایع، از سطح انرژی بالاتری برخوردار است، هنگامی که میعان صورت می گیرد، انرژی اضافی به شکل انرژی گرمایی آزاد می شود. این آزاد سازی گرما در شکل گیری گردباد نقش دارد.

 

بارش

هنگامی که قطرات کوچک در میعان به هم می پیوندند، و به قطرات بزرگ تری تبدیل می شوند، قطرات باران ایجاد می شود که با افزایش تراکم قطرات بارش، به سمت زمین فرو می ریزد.

بارش به صورت های مختلف مثل باران، تگرک، برف و یا باران دیده می شود.

بارش یکی از ساده ترین راه ها برای دریافت آب تازه در زمین است. به طور میانگین خشکی ها و دریاهای کره زمین سالانه حدود 5/38 اینچ (980 میلی لیتر ) آب از طریق بارندگی دریافت می کنند.

 

جاری شدن آب

وقتی بارش ها از حد ظرفیت زمین بیش تر شوند و زمین اشباع گردد،( یعنی دیگر آب را به خود جذب نکند )، عمل جاری شدن آب اتفاق می افتد. رودخانه ها ودریاچه ها در  اثر این جریان آب به وجود می آیند. در حرکت آب به سوی رودخانه ها و دریاچه ها مقداری عمل تبخیر هم صورت می گیرد ولی بیشتر آب به اقیانوس ها برمی گردد.

اگر آب به گونه ای باشد که فقط وارد دریاچه شود و دریاچه خروجی نداشته باشد تا آب از آن خارج شود، تنها راه بازگشت آب به اتمسفر تبخیر آن است. با عمل تبخیر، تنها آب خالص بخار می شود و بنابراین هر گونه آلودگی و نمک برجای خواهد ماند ودر نهایت دریاچه نمکی خواهیم داشت.

 

در تبخیر آب به سوی اتمسفر ، جریان آب دوباره برقرار می شود. قسمتی از آب به درون خاک و زمین نفوذ می کند تا دوباره توسط گیاهان جذب شده و عمل پس دادن بخار (فرا تراوش ) صورت بگیرد.

از چه سنی برای کودک کتاب بخوانیم؟

در این دوران كمتر كسی است كه نداند مطالعه‌ كردن چه اهمیتی دارد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

البته، براساس باور بسیاری از مردم، فرهنگ كتاب و كتابخوانی موضوعی است مربوط به شروع

مدرسه و همزمان با كسب مهارت خواندن و نوشتن. در حالی كه متخصصان روان‌شناسی كودك باوری

خلاف این موضوع دارند؛ آنها می‌گویند بچه‌ها باید سال‌ها قبل از شروع درس و مدرسه با كتاب آشنا

شوند و آن را در خانه ببینند.



شاید برای بیشتر خانواده‌ها، آنچه اهمیت دارد درسخوان بودن فرزندانشان باشد، ولی باید به خاطر

داشته باشید این هدف تنها با كمك مدرسه و همزمان با شروع تحصیل میسر نخواهد شد و لازم است

بسترهای مناسب، مدت‌ها پیش از آن فراهم شود.



در واقع از زمانی كه شما در انتظار تولد فرزندتان هستید یا هنگامی كه برای برگزاری اولین جشن

تولدش به تكاپو افتاده‌اید، باید او را با كتاب و كتابخوانی آشنا كنید. تعجب نكنید؛ بسیاری از

پژوهشگران بر این باورند و می‌گویند نخستین گام‌هایی كه برای عادت دادن كودك به كتابخوانی

برداشته می‌شود، مربوط به دوران جنینی است و به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود در

طول روز، زمانی را به خواندن شعر، داستان یا ترانه‌های كودكانه برای فرزندشان اختصاص دهند و در

فضایی آرام و بی‌ سر و صدا با صدای بلند برای او كتاب بخوانند. وقتی فرزندتان به دنیا آمد هم باید

تلاش كنید پیش از خواب برای او كتاب‌های كودكانه بخوانید و با نشان دادن تصویرهای كتاب، از همان دوران او را با كتابخوانی آشنا كنید.



كودكان بالای یك​سال به تصاویر رنگی كتاب‌های كودكانه واكنش نشان داده و به این تصاویر توجه

می‌كنند. شما حتی می‌توانید از كتاب‌های غیركاغذی كه برای كودكان كوچك‌تر از دو سال مناسب

است نیز استفاده كنید. این كتاب‌ها معمولا از جنس پلاستیك بوده و كودكان می‌توانند ساعت‌ها با آن

بازی كنند و سرگرم شوند. علاوه بر این، حواستان باشد كودك از همان ابتدای رشد فكری خود، از

محیط اطراف الگوبرداری می‌كند و پدر و مادر هم نخستین الگوهای او هستند. پس هنگامی كه كودك،

والدین خود را در حال مطالعه می‌بیند، بتدریج با این موضوع به عنوان یك عادت همیشگی كنار آمده و

از آن تقلید می‌كند. با توجه به این‌ كه تمام كودكان دوست دارند پدر و مادر برای آنها كتاب بخوانند و

داستان بگویند، روان‌شناسان كودك به والدین توصیه می‌كنند از همان ابتدا برای كودكان خود كتاب‌های

داستانی و جذاب تهیه كرده و شب‌ها پیش از خواب آنها را برایش بخوانند.



تجربه نشان داده است این شیوه نه‌ تنها تاثیر فراوانی در ایجاد علاقه كودك به كتاب و كتابخوانی دارد،

بلكه پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نیز نشانگر این موضوع است كه كودكان دو تا پنج ساله،

پس از این‌ كه یكی از والدین برایشان كتابی را خوانده و تصاویر آن را توصیف كرده است، در

بازی‌هایشان با كودكان یا عروسك‌ها، دوباره از آن كتاب استفاده كرده و بر اساس تصاویر و حافظه خود

به بازگویی روایت داستان می‌پردازند كه این موضوع باعث رشد هوشی كودك و تقویت حافظه‌اش نیز

خواهد شد.

مركز جرم



تا كنون ما با حركت های اجسامی سروكار داشتیم كه به عنوان یك ذره تلقی می‌شدند. در مواردی هم كه ابعاد آن ها قابل توجّه بود فرض می‌كردیم كه آن ها همانند یك ذره عمل می‌كنند. اما اجسام واقعی دارای ابعاد مشخصی هستند و عمدتاً در حین حركت ممكن است جا به جا یا دوران یابند. به عنوان مثال، در شكل زیر ورزشكار فقط تحت حركت جا به جایی است.

 

 
اما  در شكل زیر علاوه بر جا به جایی دارای حركت دورانی نیز می‌باشد. ما اصطلاحاً به حركت‌هایی كه صرفاً جا به جایی نباشند"حركت مركب" می‌گوییم.
 
مشاهده‌های دقیق حركت این نكته را نمایان می‌كند كه در حركت اجسامی كه ابعاد قابل توجّهی دارند همواره می‌توان نقطه‌ای یافت كه مسیر حركت آن شبیه مسیر حركت ذره باشد. به این نقطه مركز جرم (به اختصار CM) می‌گویند. حركت مركب یك جسم با ابعاد بزرگ را می‌توان تركیبی از حركت مركز جرم آن به علاوه حركت چرخشی و لرزشی حول مركز جرم تلقی نمود.

 

به عنوان مثال به حركت شناگر در زیر دقت كنید. مركز جرم CM در یك مسیر سهمی حركت می‌كند.

مركز جرم

این موضوع حتی در حالتی كه شناگر دوران نیز می‌كند صادق است. این همان مسیر سهمی است كه اگر یك ذره پرتاب شود آن مسیر را طی می‌كند. البته سایر نقاط شناگر در مسیر غیر سهمی و پیچیده‌ای حركت می‌كنند.

مركز جرم