جدول تناوبی عناصر
با تشکر از مدیر وبلاگ رویکرد نوین علوم تجربی
با تشکر از مدیر وبلاگ رویکرد نوین علوم تجربی
قبل از پختن، سرخ کردن و خوردن سیبزمینی بهعنوان یک وعدهی شام خوشمزه، شما میتوانید از آن برای یادگیری بخش کوچکی از واکنشهای شیمیایی استفاده کنید. شما میتوانید این کار را از طریق ساخت یک ساعت که روی سیبزمینی انجام میشود اجرا کنید.
- دو عدد سیبزمینی بزرگ

1- ابتدا دو عدد سیبزمینی را جدا کنید. هر سیبزمینی بهعنوان یک پیل گالوانیک جریان الکتریکی را از طریق واکنشهای شیمیایی تولید میکند. یکی از این سیبزمینیها را عدد 1 و دیگری را عدد 2 بنامید.

2- دو میخ گالوانیزه را در هر سیبزمینی فرو کنید.

3- سپس یک تکه سیم مسی را در هر سیبزمینی قرار دهید بهطوری که با میخ گالوانیزه زاویه قایم بسازد از طرفی به میخ گالوانیزه هم برخورد نکند.

4- در این مرحله باتری را از ساعت بیرون کنید.

5- سپس سیم اتصال سربی را از یک سر به سیم مسی متصل به سیبزمینی 1 و سر دیگر آن را به قطب مثبت ساعت (قطب مثبت ساعت در محل باتری با علامت + نشان داده شده است) بپیچید.
برای این کار از سیم سربی گیره دار نیز میتوانید استفاده کنید.

6- سیم اتصال سربی دوم را هم بههمین ترتیب از یک سر به میخ گالوانیزه (روی) متصل به سیبزمینی 2، و سر دیگر آن را این بار به قطب منفی ساعت وصل کنید.
که قطب منفی ساعت در محل باتری با علامت – مشخص است.

7- در این مرحله سیم اتصال سربی سوم را از یک سر به میخ گالوانیزه سیبزمینی 1 و از سر دیگر به سیم مسی متصل به سیبزمینی 2 وصل کنید.
در این مرحله هر سه اتصال سربی با هم در ارتباط هستند و ساعت شروع به کار میکند.

8- در پایان ساعت را چک کنید! هم اکنون ساعت با قدرت سیبزمینی شروع به کار میکند.
در این جا سیبزمینیهای بزرگ بهعنوان پیل کاربرد دارند و آب داخل سیبزمینی هم بهعنوان الکترولیت قادر است اتم و ملکولهای باردار را که اصطلاحا یون مینامند در خود حل و جابهجا کند.
تعدادی از این اتمها و ملکولها بهطور شدیدی الکترونهای اضافی را جذب میکنند و بار منفی میگیرند که آنها را آنیون مینامند. برخی دیگر الکترون از دست میدهند و بار مثبت پیدا میکنند که اصطلاحا کاتیون نامیده میشوند.
آب سیبزمینی که اسیدفسفریک رقیق است، قادر به حل کردن کاتیونهای هیدروژن و آنیونهای فسفات در خود است. و به یونهای +H و -PO4 تفکیک میشود.
دو میخ گالوانیزه و مسی نیز نقش الکترود را در این پیل سیبزمینی بازی میکنند. وقتی که شما الکترود روی و الکترود مس را به سیبزمینی وصل میکنید، فلزی که تمایل کمتری به جذب الکترون نسبت به یونهای هیدروژن داشته باشد یا بهعبارتی پتانسیل کاهش کمتری داشته باشد، ترجیح میدهد الکترون از دست دهد. در اینجا اتمهای روی، دو الکترون از دست می دهند و به Zn+2 تبدیل میشود. یونهای هیدروژن الکترونهایی را که اتمهای روی از دست دادهاند، جذب میکنند و بهصورت مولکول هیدروژن (H2 گازی) در میآیند و از محیط واکنش به صورت حبابهایی خارج میشوند.
از آن جا که این دو الکترود توسط سیم هادی سربی به هم وصل شدهاند، میخ از جنس روی، در نقش آند تعدادی از الکترونها را به سیم مسی یعنی قطب کاتد منتقل میکند. بهدلیل تراکم الکترونهای اضافی در سیم مسی، یونهای هیدروژن الکترونهای آن را جذب می کنند و هیدوژن گازی بیشتری اطراف آن تولید میشود اما تمایل مس به نگهداری الکترونها مانع از خوردگی آن میشود. بیشتر الکترونها در سیم هادی باقی میمانند و یونهای هیدروژن و Zn+2 در کل سیبزمینی پخش می شوند و باعث حفظ طراوت و تازگی الکترولیت اطراف الکترودها می شوند. نیرویی که توسط آن الکترود مس الکترونها را به سمت خود می کشد درست مانند کارکردن ساعت است.

بررسیها همچنین نشان داده است برق به دست آمده از سیبزمینی آب پز ده برابر بیشتر از سیبزمینی خام است. یک باتری سیبزمینی میتواند تا بیست ساعت برق تولید کند که با آن میتوان دستگاههای کممصرف پزشکی و روشنایی را روشن کرد.
(( دیگرحال و حوصله خواندن این كتاب را ندارم )) یا (( آنقدر از این كتاب خسته شده ام كه قابل گفتن نیست )) و یا (( هرچقدرمی خوانم مثل این كه كمتر یاد می گیریم. )) و یا ((10 بار خواندم و تكرار كردم ولی بازهم یاد نگرفتم)) به راستی مشكل چیست؟
آیا برای یادگیری درس واقعا" باید 10 بار كتاب را خواند؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مروركرد؟ و آیا باید ده ها بار درس را تكرار كرد تا یادگرفت؟ مطمئنا" اگر چنین باشد، مطالعه كاری سخت و طاقت فرسا است. اما واقعیت چیزی دیگر است. واقعیت آن است كه این گروه از فراگیران، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند. یادگیری و مطالعه، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یكدیگر دارند، تا جایی كه می توان این دو را لازم و ملزوم یكدیگر دانست. برای این كه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هر چیز مطالعه ای فعال و پویا داشت.

1- زمان مطالعه را كاهش می دهد.
2- میزان یادگیری را افزایش می دهد .
3-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می كند.
4- به خاطر سپاری اطلاعات را آسان تر می سازد.
برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نكات مهم درحین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب، دوباره كتاب را نخوانده و در زمانی كوتاه از روی یادداشت های خود مطالب را مرور كرد.

یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است كه باید به آن توجهی خاص داشت. چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد كرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را كاهش خواهد داد.
خواندن بدون یادداشت برداری یك علت مهم فراموشی است.
خواندن بدون نوشتن خط كشیدن زیرنكات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی كلید برداری خلاقیت و طرح شبكه ای مغز
1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است. مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درك صحیح مطالب استفاده كرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را یادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصا" قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته ها مرور كرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد.
2- خط كشیدن زیر نكات مهم : این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش كاملی برای مطالعه نیست چرا كه در این روش بعضی از افراد به جای آنكه تمركز و توجه بروی یادگیری و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشیدن زیر نكات مهم می گردد. حداقل روش صحیح خط كشیدن زیر نكات مهم به این صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زیر نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب به دنبال نكات مهم بگردند تا زیر آن را خط بكشند .
3- حاشیه نویسی : این روش نسبت به دو روش قبلی بهتر است ولی باز هم روشی كامل برای درك عمیق مطالب و خواندن كتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی كه از اهمیتی چندان برخوردار نیستند، مورد استفاده قرار گیرد.
4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را می خوانید و آنچه را كه درك كرده اید به صورت خلاصه روی دفتری یادداشت می كنید كه این روش برای مطالعه مناسب است و از روش های قبلی بهتر می باشد چرا كه در این روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آن ها را یادداشت می كنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .
5- كلید برداری : كلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نكات مهم است. در این روش شما بعد از درك مطالب، به صورت كلیدی نكات مهم را یادداشت می كنید و در واقع كلمه كلیدی كوتاهترین، راحت ترین ،بهترین و پرمعنی ترین كلمه ای است كه با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود.
6- خلاقیت و طرح شبكه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است. در این روش شما مطالب را می خوانید بعد از درك حقیقی آن ها نكات مهم را به زبان خودتان و به صورت كلیدی یادداشت می كنید و سپس كلمات كلیدی را روی طرح شبكه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شكل ممكن سازماندهی می كنید و نكات اصلی و فرعی را مشخص می كنید ) تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی كتاب ، فقط به طرح شبكه ای مراجعه كرده و با دیدن كلمات كلیدی نوشته شده روی طرح شبكه ای مغز، آن ها را خیلی سریع مرور كنید. این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می دهد و درس خواندن را بسیار آسان می كند و بازده مطالعه را افزایش می دهد.
((به كارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه ))
شرایط مطالعه، مواردی هستند كه با دانستن، به كارگیری و یا فراهم نمودن آن ها ، می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می آموزند كه قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به كار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آن ها می توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز كنید و مطالعه ای فعال تر داشته باشید :
1- آغاز درست : برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغازكنید.
2- برنامه ریزی : یكی از عوامل اصلی موفقیت ، داشتن برنامه منظم است .
3- نظم و ترتیب : اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد .
4- حفظ آرامش : آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال میكند.
5- استفاده صحیح از وقت : بنیامین فرانكلین، (( آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نكنید زیرا زندگی از وقت تشكیل شده است .))
6- سلامتی و تندرستی : عقل سالم در بدن سالم است .
7- تغذیه مناسب : تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.
8- دوری از مشروبات الكلی : مصرف مشروبات الكلی موجب ضعف حافظه می شود .
9 – ورزش : ورزش كلید عمر طولانی است .
10-خواب كافی : خواب فراگیری و حافظه را تقویت می كند.
11 –درك مطلب : آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند، یعنی مطالب است .
چند توصیه مهم كه بایدفراگیران علم از آن مطلع باشند.
1-
حداكثر زمانی كه افراد می توانند فكر خود را روی موضوعی متمركز كنند بیش
از 30 دقیقه نیست، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه روی یك مطلب تمركز نمود
و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا" با همین
روال شروع به مطالعه كرد.
2-
پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری كنید و چند ساعت پس از
صرف غذا مطالعه نمایید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه
دستگاه گوارش می شود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و لذا خون رسانی به مغز
كاهش می یابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته می شود . از مصرف الكل و دارو
هم خودداری فرمایید همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراك و تمركز
را كم می كند نوشابه های گازدارهم همین طور هستند.
3-
ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید به به یاد آوری مطلب کمک می کند و
نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید. پس در حین
مطالعه لطفا" یادداشت برداری نمایید.
این آقا در حالی كه كفش اسكیت به پا دارد، با نیرویی ماشین مدل ری اَكشن را به سمت راست هل میدهد.
به نظر شما چرا خودش به سمت چپ میرود.




موشك كره زمین را به پایین هل میدهد! زمین موشك را به بالا میراند.

قبلاً گفتیم كه نیرو هم واره بین دو جسم رد و بدل میشود، چگونگی این تبادل نیروها توسط آقای نیوتن به خوبی تشریح شده است.


الکتروسکوپ تشکیل شده است از یک ظرف شیشه ای که یک میله ی رسانا داخل آن قرار داردبه قسمی که سر بیرون میله به یک کلاهک وصل است وسر دیگر میله که کمی خمیده است ورقه ای از فلز قرار دارد.میله از وسط درب ظرف شیشه ای عبور داده شده است.هرگاه میله ی پلاستیکی را که با پارچه ی پشمی مالش داده شده وبار منفی گرفته است به کلاهک الکتروسکوپ نزدیک کنیم ورقه های به چسبیده از هم دور می شوند.