هرفرددر راه رسیدن به اطلاعات علمی جدید،به یک سلسله از مهارت ها نیاز داردتا به اتکا به آن ها خود به کشف علم بپردازد.ایجاد وتقویت این مهارت ها در دانش آموزان ،به عنوان یکی از هدف های طرح جدید آموزش علوم ،باعث می شودکه دانایی دانش آموزان با توانایی آن ها تلفیق شود وهمین امر باعث عمیق تر شدن یادگیری آن ها خواهد شد.

1- مشاهده

مشاهده فقط دیدن نیست بلکه معلم باید به دانش آموزان بیاموزد که تا حد امکان از همه ی حواسشان در مشاهده ،علاوه بر حس بینایی،حس های شنوایی،بویایی،چشایی ولامسه هم اهمیت ودخالت دارند.

معلم باید دانش آموزان را به دقت در مشاهده ترغیب کندتا به جزییات توجه خاصی نشان دهند.ابزارهای کمک حسی (ذره بین،میکروسکوپ و...)دقت دانش آموزان را در مشاهده بالا می برند.معرفی وکاربرد ابزارهای کمک حسی ،فعالیت کلاسی را جذاب وفرصت های جدیدی را برای یاد گیری فراهم می کند.

2-جمع آوری اطلاعات

در عصر انفجار اطلاعات ،این مهارت در مقایسه با گذشته اهمیت بیش تری یافته است.دانش آموزان باید دریابند که علاوه بر معلم وکتاب درسی ،منابع اطلاعاتی دیگری نیز در اطرافشان وجود دارد.معلم نیز باید ضمن ایجاد انگیزه در دانش آموزان آ« ها را سمت جمع آوری اطلاعات هدف دار هدایت کند.

3- برقراری ارتباط

برقراری ارتباط به روش های گوناگون از قبیل گزارش شفاهی ،گزارش کتبی،استفاده از نقاشی،نمایش ،رسم انواع نمودارو...امکان پذیر است.در تمام این موارد،دانش آموزان باید کم کم یاد بگیرندکه در نوشتار وگفتار خوداز واژگان علمی استفاده کنند.توجه به پرورش مهارت برقراری ارتباط،فرصت های گرانبهایی را برای ایجاد ارتباط عاطفی عمیق بین معلم ودانش آموزان فراهم می آورد.

4-اندازه گیری

اندازه گیری در یاد گیری علوم نقش اساسی دارد.در بسیاری از مشاغل،داشتن مهارت اندازه گیری برای انجام دادن مطلوب وظایف ضرورت دارد، بنابراین لازم است دانش آموزان این مهارت را یاد بگیرند.اندازه گیری باید دقیق باشدودانش آموزان باید چگونگی استفاده از واحد مناسب برای اندازه گیری هرکمیت را بیاموزند.

5- کاربرد ابزار

استفاده از ابزار در کلاس علوم،به منظور مشاهده ی دقیق تر وبهتر،مقایسه ی دقیق تر ،اندازه گیری دقیق تر وانجام آزمایش های گوناگون صورت می پذیرد.دانش آموزان در استفاده از ابزارها ووسایل مهارت پیدا می کنند.

6- پیش بینی وفرضیه سازی

معمولا پیش بینی بر اساس یک فرضیه ی ذهنی ورابطه ی علت ومعلولی از پیش کشف شده انجام می پذیرد.هر پیش بینی خوب باید به طور منطقی ،بر اصول وقواعد علمی از پیش آموخته استوار باشدوهمواره با استدلال بیان شود.معلم باید دانش آموزانی را که فرضیه ها وراه حل های ابتکاری وخلاقانه ارایه می دهند تش.یق کند.

7- تفسیر یافته ها ونتیجه گیری

دانش آموزان باید بیاموزندکه در نتیجه گیری ها وتصمیم گیری های خود از عجله کردن بپرهیزندوهمواره نتیجه ی آزمایش خود را با آزمایش های جدید تایید کنند.نقش معلم در دست یابی دانش آموزان به یک نتیجه گیری مناسب بسیار مهم است.معلم نبایدطرز تفکر خود را به دانش آموزان القا کندبلکه باید اجازه دهدتا ذهن دانش آموزان در تفسیر یافته هافعال شود.

8- طراحی تحقیق

مهارت طراحی تحقیق مستلزم به کار گیری همه ی مهارت های دیگر است.گاهی یافتن مساله از حل آن مهم تر است ،پس دانش آموزان باید نسبت به محیط اطراف خودومسایل حساس باشند.

مراحل پنج گانه ی طراحی تحقیق عبارتند از:

1- فهم دقیق مساله

2- جمع آموری اطلاعات درباره ی موضوع

3- پیش بینی یک یا چند راه حل

4- آزمودن راه حل یا راه حل ها

5- نتیجه گیری وتفسیر یافته ها

معلم در ترغیب دانش آموزان وایجاد انگیزه در آنان برای مواجهه با مسایل اطراف وحل آ« ها نقش مهمی دارد.